خانه / 50 مسیر 50 قله / ۹۷/۱۲/۰۴

۴ اسفند صعود قله بن نویس در اسکاتلند

پنجاهمین سال بزرگداشت تاسیس آرش بهانه ای شد تا بام کشور بریتانیا
در زمستان صعود گردد.
قله بن نویس Ben Nevis در شمال کشوراسکاتلند واقع گردیده و تقریبا ۳ ساعت دور تر از شهر گلاسکو و از محل زندگی من در لندن ۱۱ ساعت دورتر است. ۸۰۰ کیلومتر رانندگی، کاملا یک روز ما را به خود اختصاص داد تا به پای کوه بنویس برسیم. از حدود یک ماه قبل برنامه صعود این قله را در باشگاه Black Lizard اعلام کردیم اما متاسفانه چند نفر که مشتاق صعود بودند بخاطر فنی بودن برنامه و نداشتن آمادگی و لوازم کافی از آمدن صرف نظر کردند و در انتها ۳ نفر آماده صعود شدیم.
ارتفاع بیس در سطح دریا می باشد و از ارتفاع صفر تا بروی قله ۱۳۴۵ متر صعود است. مسیر جنوب غربی این کوه مسیر نرمال و توریستی این کوه است اما ما تصمیم به صعود گرده شمالی را داشتیم این مسیر بروی یک یال تیز سنگی است که تا قله ادامه پیدا می کند. هواشناسی تا ساعت یک بعدازظهر را هوایی پایدار و بدون بارش اعلام کرده بود ولی از ساعت ۱ بارش شدید، مه و باد ۸۰ کیلومتری پیشبینی شده بود به هر ترتیب ما ساعت ۷ صبح شروع به پیمایش مسیر کردیم ابتدای مسیر، با مسیر نرمال یکی بود و کار بسیار آسان بود تا اینکه به جان پناهCIC رسیدیم و از آنجا بروی یالCMD رفتیم اما هوا خیلی زودتر از پیشبینی تغییر کرد و باد و بارش از حدود ۱۰ صبح شروع شد و فشار باد کار را بروی سنگهای نامتعادل گرده سختتر می کرد، بهر ترتیب ساعت ۱ بعد از ظهر بروی قله بودیم و پس از خوردن و تجدید انرژی در جان پناه روی قله از مسیر نرمال کوه فرود آمدیم و شب را در BMC کمپ با یخنوردان و سنگنوردانی که اکثرا اسکاتلندی بودند به گپ و گفت و گو گذراندیم.